Vinylskivor

VINYLSKIVOR

När Thomas Edison uppfann fonografen 1877 var uppspelningsmediet cylindriskt. Emile Berliner ändrade det 1888 genom att skapa en platt skiva som skulle spelas på det han kallade en grammofon. Under en period av flera decennier blev dessa skivor standardiserade med en hastighet av cirka 78 varv per minut och i storlekar på 10 och 12 tum i diameter, de större vanligtvis för klassisk musik. De var gjorda av en shellackbaserad förening som visade sig både bullriga och spröda. På grund av deras korta längd var det också nödvändigt med flera sidoförändringar för att lyssna på, till exempel, en rörelse av en symfoni.




Föregångaren till vinylskivan var den så kallade 78-varvaren vilken byggde på samma grundläggande teknik men på grund av skillnader i material och gravyr hade kortare speltid och lättare gick sönder. Ljudet återgavs i mono (monofoni). De första vinylskivorna tillverkades i början av 1930-talet av RCA men lanseringen blev då ingen succé.

[2]

Genombrottet kom den 21 juni 1948 då skivbolaget Columbia lanserade den första LP:n med varvtalet 33 varv/minut. Columbias största konkurrent, RCA, följde snabbt efter och lanserade i februari 1949 vinylsingelskivan i storleken sju tum med 45 varv/minut. Dessa båda, ursprungligen konkurrerande, format skulle bli de två dominerande typerna av vinylskivor.


Mindre än ett år efter Columbia's LP, i mars 1949, introducerade RCA Victor sitt eget vinylsystem med mikrogrove - en 7-tumsskiva som spelades vid 45 rpm. (Det har sagts att hastigheten kom från att subtrahera 33 från 78, men det kan finnas


Dessa var närmare konceptet till 78-talet som de slutade ersätta, eftersom de blev den föredragna metoden för singlar. RCA uppfann också en speciell skivbyte för att gå med skivorna, varför de har det stora hålet i mitten snarare än det lilla hålet på 33- och 78-talet.

Under några år utfärdade skivbolag album i uppsättningar av 45-tal samt på långspelande LP: er. 1952 introducerades det utökade spelet 45, som blev känt som "EP", för att ersätta dessa lådor med 45-tal, men återigen tjänade dessa EPs sällan mer än en nischmarknad, även om vissa Elvis Presley-EP-er var enorma säljare 


Till en början gavs LP-skivor ut i både storleken tolv tum och tio tum, där de förra var avsedda för klassisk musik, men i mitten av 1950-talet blev tolvtums-formatet standard för alla LP.

1952 lanserades EP som var ett vanligt och populärt format fram till och med slutet av 1960-talet.[2]

1954 gick försäljningen av vinylskivor för första gången förbi 78-varvare i USA,

1956 De flesta etiketter fasade ut EP-utsläpp i början av 1960-talet, även om Capitol släppte en Beatles-EP 1965, och RCA gav ut en sista Elvis Presley EP 1967. 

1957 upphörde produktionen av 78-varvare helt i USA liksom i stora delar av västvärlden (i bland annat SovjetunionenAsien och Sydamerika dröjde vinylskivans genomslag dock längre.) Vid denna tid började det också att ges ut vinylskivor med stereoljud.[2]

1959 utfärdades många nya LP: er i mono och stereo samtidigt. Stereo 45s följde men började inte först; de började dyka upp igen 1968 och nästan alla etiketter släppte stereo singlar år 1973.

1970-talet misslyckades kvadrafoniskt (fyrkanaligt) ljud på grund av inkompatibla konkurrerande format. Andra tekniker, inklusive master med halv hastighet och metal-mastering, är försök att förbättra stereoljudet.

Eftersom vinylskivor kan bli repade, snedställda och smutsiga, tog andra format långsamt över. Åtta-spår och kassettband introducerades på 1960-talet; 

1980-talet såldes fler kassetter än vinylskivor. 

1982 kom den digitala CD-skivan ut på marknaden och ersatte både kassetter och LP-skivor år. Abba var först ut med cd.

1991. Även om pops, fästingar och varpning av vinyl inte var ett problem med CD-skivor, har de glänsande metallskivorna sina egna problem, vilket ledde till audiofiler, skivjockeys och samlare tillbaka till den gammaldags vinylskivan.


Vinylen kom tillbaka.

2006 såldes 858 000 vinylskivor i USA[3]. Sedan dess har försäljningen av vinylskivor i USA och Storbritannien stadigt ökat och var 2008 uppe i två miljoner sålda skivor enligt mätinstitutet Nielsen Company,[4] en ökning på mer än 100%. Internationellt erkända skivbolag som EMI recordsWarner music och Universal music försöker nu möta efterfrågan på vinylskivor genom att släppa ett flertal nya album i det analoga formatet.


Vinylskivans död mot den digitala musiken.

Totalt ökade den digitala musikförsäljningen med 8 procent jämfört med förra året 2018, enligt IFPI, Sveriges musikbolags branschorganisation. Av de 1,5 miljarder som den svenska musikindustrin drog in under 2018 är det endast 9 procent av intäkterna som tjänats in genom fysisk försäljning, som CD-skivor och vinyl.

Bland de mest säljande artisterna finns pojkbandet Hov1 med sin singel Hon dansar vidare i livet och albumen Gudarna på Västerbron samt Hov1. Även DJ:n Avicii, Tim Bergling, som gick bort under förra året, syns i toppen med låten Without You och albumet Avicii (01).


Till skillnad från förra året, då intäkterna från försäljning av vinylskivor hade ökat med mer än 15 procent, verkar trenden återigen vara på nedåtgående med en minskning på 4 procent. Försäljningen av CD-skivor fortsätter också sjunka.

Allra minst intäkter i den svenska musikbranschen kommer från musikvideos, som med sina dryga 4 miljoner kronor minskat med mer än hälften sedan förra året.


Enligt rapporten drog vinylförsäljningen in 224.1 miljoner dollar under första halvan av 2019, samma siffra för CD-skivor hamnade på 247.9 miljoner dollar. Sett till procentökning ökade vinylförsäljningen med 12.9% under tidsperioden medan försäljningen av CD-skivor knappt rörde sig.

Men sett till det stora hela dominerar fortfarande streaming musikindustrin. 62% av de totala intäkterna under första halvan av 2019 kom från betalande användare på streamingtjänster, vinyl stod för endast 4%.